Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Bærekraftsstrategi

I Culina definerer vi samfunnsansvar som en langsiktig forpliktelse til å lykkes forretningsmessig gjennom arbeidsmetoder som respekterer etiske verdier og fremmer en bærekraftig utvikling.

Etisk handel og mennesker

Du skal være trygg på at alt du kjøper fra Culina kommer fra fabrikker og prosesser der menneskene i arbeid har rettferdig lønn og trygge arbeidsforhold.
Det gjelder hele verdikjeden fra produksjon til levering hos sluttkunde. 

MÅL 2026

  • ISO 26000 (Samfunnsansvar)
  • Etablere årlig bærekraftsrapport
  • Kvinneandel skal økes med 20%

Dette gjør vi

  • Strukturert HMS-arbeid i hele verdikjeden
  • Code of Conduct må signeres av alle leverandører
  • Revisjoner og tett oppfølging av fabrikker og leverandører
  • Konkurransedyktige betingelser
  • Fokus på mangfold og likestilling

Mattrygghet

Våre produkter er sertifisert i henhold til matkontaktforskriften. Culina holder seg kontinuerlig oppdatert på forskning knyttet til virkestoffer i våre produkter og hvordan de oppfører seg i kontakt med mat.

MÅL 2026

  • Klimaregnskap for scope 1-3
  • Panteordning på glass og porselen

Dette gjør vi

  • Samsvarserklæring på alle varer
  • Engangsartikler i plast fases ut
  • Bidrar til rekruttering i bransjen
  • Jobber aktivt med helsesektoren med tiltak som gir økt appetitt og næring til pasientgrupper med redusert appetitt og næringsopptak. 

Natur og miljø

Culina jobber aktivt med å minimere negativ påvirkning på natur og miljø fra vår virksomhet. Dette gjør vi ved å utfordre våre leverandører, utfordre våre kunder og
utfordre oss selv – hele tiden.

MÅL 2026

  • Redusere CO2 avtrykk med 30%
  • Ta plastløftet
  • CO2 regnskap per produkt

Dette gjør vi

  • Strenge miljøkrav stilles til alle leverandører
  • Strimlet papp i utgående esker = tonn mindre plast per år og mindre returkartong
  • Fjerner engangsplast i emballasje
  • Kun elektriske firmabiler
  • Bytter til miljøvennlig LED- belysning på eget hovedlager